آموزش ثبت نام بیمه سلامت ایرانیان
اخبار و مطالب مهم در مورد بیمه

بیمه سلامت ایرانیان از سال ۱۳۹۳ شروع به فعالیت کرد. منبعی که این بیمه را تامین می کند یارانه هایی است که به تمامی افراد تعلق می گیرد. از این رو این بیمه برای افاد جامعه که تحت پوشش آن هستند رایگان می باشد.

چگونه تحت پوشش قرار بگیریم

افرادی که فاقد بیمه هستند و تحت پوشش هیچ شرکت بیمه ای نیستند می توانند از خدمات درمانی این بیمه به طور رایگان استفاده کنند. بیمه سلامت در جهت بهبود اوضاع سلامت و درمان افراد جامعه پدید آمده تا با بهره گیری از علم پزشکی در روند سلامت آن دسته از افراد که توانایی پرداخت حق بیمه خود را ندارند قدمی بزرگ بردارد.

بیمه سلامت بازنشستگی ندارد. فرق این بیمه با بیمه تامین اجتماعی در همین مورد است. در بیمه تامین اجتماعی که هزینه ای به عنوان حق بیمه گرفته می شود، در زمان بازنشستگی فرد حقوقی به عنوان حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی دریافت می کند ولی بیمه سلامت که از جمله بیمه های رایگان برای افراد تحت پوشش است فقط جنبه استفاده درمانی دارد و فرد بعد از بازنشستگی نمی تواند طلب حقوق کند. افراد در صورت تمایل خود می توانند در کنار بیمه سلامت خود بیمه تکمیلی< هم برای خود در نظر بگیرند و از آن برای درمان بیماری های پیشرفته تر که هزینه های بالایی دارد و تحت پوشش بیمه سلامت قرار نمی گیرد استفاده کند. این بیمه لازم به پرداخت مقداری وجه به عنوان حق بیمه دارد.

حتما بخوانید : تمام شرایط بیمه بیکاری۹۹+مشمولین بیمه بیکاری

شرایطی که برای ثبت نام در بیمه سلامت ایرانیان در نظر گرفته شده این است که فرد تحت پوشش هیچ کدام از بیمه ها اعم از سلامت، تامین اجتماعی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، ارتش و … نباشد.

زمانی که فرد بیکار باشد و فاقد بیمه تامین اجتماعی باشد می تواند از بیمه سلامت استفاده کند، اما به محض ورود به شغلی و قرار گرفتن تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی دیگر نمی تواند تحت پوشش بیمه سلامت باشد و فورا بیمه سلامت وی قطع می شود. اما او می تواند تا یک سال از دفترچه خود برای درمان استفاده کند و بعد از یکسال دفترچه وی باطل می شود.

سهام عدالت به چه کسانی تعلق می گیرد؟

در خصوص شرایط سرپرستی همچنین باید گفت در صورتی که پسرهای بالای ۱۸ سال تحت پوشش سرپرست خانواده خود نباشند ، می توانند به عنوان سرپرست در بیمه سلامت ثبت نام کنند.

خدمات بیمه سلامت ایرانیان

بیمه پایه سلامت شامل همه خدمات بیمارستانی (بستری وسرپایی) در بیمارستان ها و مراکز بهداشتی- درمانی دولتی و  آموزشی ، بخشی از بیمارستان های خصوصی که طرف قرارداد دولت هستند، همه موسسات سرپایی شامل پزشک، داروخانه، آزمایشگاه، رادیولوژی و سایر خدمات پاراکلینیک که در کشور طرف قراراداد سازمان بیمه سلامت است. در قالب این طرح بیمه سلامت مانند سایر بیمه شده ها، فرد می تواند برود و از خدمات بیمه بهره مند شود.

شرایط ثبت نام

افرادی که مشمول بیمه سلامت می شوند و تحت پوشش بیمه دیگری نیستند می توانند با مراجعه به سایت    http://isc.bimesalamat.ir/iscدر پنج مرحله مراحل ثبت نام خود را بگذرانند. مراحلی از جمله استعلام هویت فرد درخواست کننده که با وارد کردن کد ملی و مشخصات شناسنامه ای سرپرست صورت می گیرد. بعد از آن مشخصات فردی سرپرست و آدرس محل زندگی فرد و در مرحله چهارم وارد کردن مشخصات افراد تحت پوشش و در آخر تشکیل حساب کاربری انجام می شود که در مرحله پایانی شما باید یک نام کاربری و رمز عبور برای خود تعیین کنید که معمولا به صورت پیش فرض به شما کد ملی و شماره موبایلتان پیشنهاد می شود که می توانید این عدد را تغییر دهید. فقط باید توجه داشته باشید که رمز و نام کاربریتان را فراموش نکنید تا برای ورود به سامانه دچار مشکل نشوید.

بعد از ایجاد حساب کاربریتان لازم است بیمه سلامت همگانی را انتخاب و دکمه ثبت را بزنید تا اطلاعات شما وارد و تثبیت شود و شما از کاربرین و بیمه شدگان بیمه سلامت شوید.

در حال حاضر چیزی به نام بیمه سلامت یا بیمه ایرانیان به صورت مجزا نداریم. هر دو یکی هستند و با نام بیمه سلامت ایرانیان از سال ۹۳ مشغول به کارند.

مدارک لازم جهت ثبت نام

مدارکی که جهت ثبت نام در سامانه بیمه سلامت ایرانیان الزامی است شامل: کارت ملی، شناسنامه و یک قطعه عکس است و رعایت شرایط خانوار در آن الزامی است و نمی توان به صورت انفرادی از آن استفاده کرد.

در صورتیکه بیمه شده خدمات سرپائی را از موسسه غیر طرف قرارداد دریافت کرده باشد خسارت متفرقه هزینه پرداخت نمی نماید. در بیمه سلامت هزینه آزمایشات در موارد بستری بیماران خاص مانند سایر بیمه شدگان محاسبه می شود و فقط در صورت داشتن کارت هوشمند ، آن داروها مشمول تخفیف می گردد. لازم به ذکر است بیماران سرطانی تحت پوشش بیمه سلامت ایرانیان جهت تائید داروهای شیمی درمانی نیاز به گواهی پزشک معالج – کپی دفترچه بیمار – کپی شناسنامه بیمار و گزارش پاتولوژی دارند. درباره استفاده از موسساتی که می توان از بیمه سلامت ایرانیان استفاده کرد باید گفت استفاده از دفاتر بیمه ایرانیان مانند دفاتر کارمندی و سایر اقشار بوده و در کلیه مؤسسات طرف قرارداد جهت بهره مندی از خدمات بیمه ای بستری و سرپایی قابل استفاده است. سهم پرداختی بیمه شده خویش فرما (فرانشیز) از کل هزینه خدمات ارائه شده نیز مانند سایر صندوقهای بیمه ای سازمان بیمه سلامت می باشد.

کلیه حقوق این سایت متعق به نمایندگی 2057 بیمه میهن می باشد