بیمه شخص ثالث یکی از متداولترین انواع بیمه محسوب میشود که داشتن آن برای صاحبان وسایل نقلیه اجباری است. بنابراین، تمام وسایل نقلیه ملزم به داشتن بیمه ثالث هستند.
شخص ثالث کسی است که در حادثه رانندگی متحمل زیان مالی یا جانی میشود. راننده مقصر لازم است تحت پوشش این بیمه قرار بگیرد تا هنگام وقوع حادثه، شرکت بیمه خسارت وارد شده بر شخص ثالث را پرداخت کند.
نحوه محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث
چند عامل، تعیینکننده قیمت بیمه شخص ثالث است که در ادامه به آنها میپردازیم:
درصد تخفیف به سابقه راننده
جریمه دیرکرد تمدید بیمهنامه شخص ثالث
تاریخ انقضای بیمهنامه قبلی
میزان پوشش مالی بیمهنامه شخص ثالث
تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث
مدت اعتبار بیمهنامه (کوتاه مدت یا یکساله)
سال تولید و ساخت خودرو
تعداد سیلندر و کاربری خودرو
حق بیمه شخص ثالث و میزان پوششهای آن بر اساس دیه یک انسان در ماه حرام محاسبه میشود.
۱- مبلغ دیه:
مبلغ دیه، هر سال از سوی بیمه مرکزی تعیین میشود که برای سال ۱۴۰۰ معادل ۶۴۰ میلیون تومان در ماه حرام و ۴۸۰ میلیون تومان در ماه غیرحرام است.
ماههای حرام: ذیالقعده، ذیالحجه، محرم و رجب
۲- نرخ بیمه شخص ثالث:
حق بیمه شخص ثالث سالیانه تغییر میکند. نرخ بیمه شخص ثالث سال ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته با افزایش قیمت همراه بوده که این امر ارتباط مستقیم با افزایش مبلغ دیه سال ۱۴۰۰ دارد.
۳- تخفیف بیمه شخص ثالث:
تخفیف بیمه شخص ثالث که در واقع همان درصد تخفیف عدم خسارت است، به تعداد سالهایی باز میگردد که بیمهگذار یا راننده در تصادف مقصر شناخته نشده و از بیمه ثالث خود استفاده نکرده است.
نحوه اعمال تخفیف عدم خسارت در جدول زیر قابل مشاهده است:
تخفیف عدم خسارت
|
سال اول
|
سال دوم
|
سال سوم
|
سال چهارم
|
سال پنجم
|
میزان تخفیف
|
5%
|
10%
|
15%
|
20%
|
25%
|
تخفیف عدم خسارت
|
سال ششم
|
سال هفتم
|
سال هشتم
|
سال نهم
|
سال دهم
|
میزان تخفیف
|
30%
|
35%
|
40%
|
45%
|
50%
|
تخفیف عدم خسارت
|
سال یازدهم
|
سال دوازدهم
|
سال سیزدهم
|
سال چهاردهمبهبعد
|
میزان تخفیف
|
55%
|
60%
|
65%
|
70%
|
۴- مدت اعتبار بیمه نامه:
بیمهنامههای شخص ثالث ممکن است کوتاه مدت یا یکساله صادر شوند.
بیمهنامه یکساله: در این بیمهنامهها شروع و پایان اعتبار بیمهنامه مشخص است، برای ۳۶۵ روز سال اعتبار دارند و خرید آنها نسبت به بیمهنامههای کوتاهمدت مقرون بهصرفهتر است.
بیمهنامه کوتاهمدت: اگر بیمهگذار توان پرداخت یکجای حق بیمه بلندمدت را نداشته باشد یا قصد فروش وسیله نقلیهاش را داشته باشد، میتواند بیمهنامه کوتاهمدت ۲ ماهه، ۳ ماهه، ۴ ماهه، ۶ ماهه یا ۹ ماهه را خریداری کند. این دسته از بیمهگذاران باید توجه داشته باشند که اگر تجمیع ماههای آنها به یکسال نرسد، تخفیف عدم خسارت در آنها محاسبه نمیشود.
۵- کاربری خودرو:
کاربری خودرو بر میزان پرداخت حق بیمه شخص ثالث تاثیرگذار است. برخی خودروها هنگام رانندگی نسبت به خودروهای دیگر در معرض خطر بیشتری هستند، در نتیجه بیمهگذارانِ این خودروها موظف به پرداخت حق بیمه بالاتری میباشند. چند نمونه از کاربریهای خودرو که حق بیمه شخص ثالث آنها ممکن است بالاتر باشد، عبارتند از:
آمبولانس
آتشنشانی
تاکسی برون شهری
تاکسی درون شهری
تاکسیهای بیسیم و اینترنتی
بارکش
کاربری صنعتی
۶- جریمه دیرکرد تمدید بیمهنامه شخص ثالث:
برای محاسبه جریمه دیرکرد روزانه بیمه شخص ثالث میتوانید از فرمول زیر استفاده کنید:
حق بیمه خودرو تقسیم بر ۳۶۵ روز سال = محاسبه جریمه دیرکرد یک روز
پوششهای بیمه شخص ثالث
بیمه شخص ثالث خسارتهای جانی، مالی و خسارت سرنشین یا راننده را تحت پوشش قرار میدهد:
خسارت جانی یا بدنی
|
به هزینههایی گفته میشود که بهمنظور درمان افراد آسیب دیده در یک حادثه رانندگی یا بهعنوان غرامت فوت و نقص عضو پرداخت میشود.
|
خسارت مالی
|
هزینهای است که برای جبران خسارت مالی وارد شده بر خودرو و اموال افراد زیان دیده پرداخت میشود. لازم به ذکر است که راننده مقصر شامل این جبران خسارت نیست. سقف پوشش مالی بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۰ حداقل ۱۶ میلیون تومان و حداکثر ۳۲۰ میلیون تومان است. سقف تعهدات مالی ارائه شده در شرکتهای بیمه میتواند متفاوت باشد.
|
خسارت راننده
|
در این مورد، راننده خودروی مقصرِ حادثه نیز تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار میگیرد، با این تفاوت که بیمه تنها خسارتهای جانی را تحت پوشش قرار میدهد و در قبال خسارتهای مالی تعهدی ندارد. لازم به ذکر است، پرداخت خسارت در صورتی انجام میشود که راننده دارای گواهینامه معتبر و مرتبط با وسیله نقلیه باشد.
|
معیار انتخاب بهترین بیمه شخص ثالث
توانگری مالی شرکت: توانگری مالی از جمله شاخصهایی است که هرسال از سوی بیمه مرکزی اعلام میشود و در واقع مشخص کننده میزان توانایی عمل به تعهدات یک شرکت بیمه است.
زمان پاسخگویی شرکتها: یکی از مهمترین فاکتورها برای ارزیابی عملکرد یک شرکت و میزان رضایتمندی مشتری این است که شرکت بیمه چند روز پس از ثبت شکایت، پاسخگوی مشتری خواهد بود. متوسط مدت زمان پاسخگویی نیز از سوی بیمه مرکزی جمعآوری میشود و قابل استفاده است.
فسخ بیمه شخص ثالث
فسخ بیمه شخص ثالث اغلب غیرممکن بوده و امکانپذیر نیست؛ مگر در شرایطی که:
خودرو اسقاط شده باشد
خودرو مسروقه و گواهی معتبر از نیروی انتظامی داشته باشد
خودرو فرسوده و از رده خارج تشخیص داده شود
برای یک خودرو، از دو نمایندگی بیمه صادر شده باشد. هرچند این شرایط بسیار نادر است، اما در صورت بروز، بیمهگذار این حق را دارد که یکی از بیمهنامهها را باطل کند. طبق قانون در چنین شرایطی حق با شرکتی است که زودتر اقدام به صدور بیمهنامه کرده است.
دیجیتالی شدن بیمهنامه شخص ثالث
از جمله تغییرات مثبتی که در صنعت بیمه رخ داده است، آنلاین شدن پروسه خرید، صدور و پرداخت خسارت بیمه و حذف نسخه فیزیکی بیمهنامه است. در همین راستا، بیمهنامههای سنتی شخص ثالث از سال 99 به فایل پی دی اف دارای QR کد تبدیل شدهاند که مالکان خودرو میتوانند پرینت این فایل یا صرفا کد یکتای ذکر شده در بیمهنامه را بههمراه خود داشته باشند.
حذف الحاقیه بیمه شخص ثالث
در قوانین جدید، صدور الحاقیه و پرداخت هزینه اضافی حذف شده است.
مطابق قوانین سالهای گذشته اگر تاریخ شروع بیمه شخص ثالث فرد بر اساس میزان دیه سال جدید نبود، بیمهگذار میبایست برای مدتی که بر مبنای دیه سال قبل بیمه را پرداخت کرده بود، حق بیمهای متناسب با سال جدید پرداخت میکرد و برای آن الحاقیه صادر میشد. در قوانین جدید نیاز به پرداخت این مبلغ اضافه نیست.