سرمایه گذاری در بورس بهتر است یا در بیمه
اخبار و مطالب مهم در مورد بیمه

در سال‌های اخیر، بازار سرمایه‌ ایران تورم‌های سنگینی را تجربه کرده‌است. هرکس در تلاش است که سرمایه خود را هر طور که شده، حفظ یا زیاد کند. بعضی به خرید بیمه عمر یا سرمایه‌گذاری در بورس روی آورده‌اند. برخی دیگر در بانک یا ارز و سکه سرمایه‌گذاری کرده‌اند. دغدغه همه این افراد سرمایه‌گذاری با ریسک کمتر و بهره بالاتر است. بیمه عمر و سرمایه‌گذاری در بورس دو شیوه متفاوت حفظ سرمایه و سودآوری هستند. هر کس با توجه به شرایط خود می‌تواند یکی از این دو گزینه را انتخاب نماید. بازارهای سرمایه‌ای دیگری نظیر بانک، خرید ارز و طلا و … نیز وجود دارند.از آن‌جا که تنور بیمه عمر یا سرمایه گذاری در بورس داغ است، ما هم می‌خواهیم در این تنور نانی بپزیم. پس با ما همراه باشید تا ببینیم کدام یک از این دو شیوه سرمایه‌گذاری بهتر است.

بیمه عمر یا سرمایه‌گذاری

شرکت‌‌های‌ بیمه‌ از خلاقیت در دور رقابت باز نمی‌مانند. این شرکت‌ها، طرح‌‌های‌ متفاوت‌ و مبتکرانه بیمه عمر و سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران فراهم کرده‌اند. این طرح‌ها،  متناسب‌ با نیازهای‌ جامعه ایرانی، زمینه‌های ثبات‌ مالی و سودآوری آن‌ها ارائه شده‌اند. بیمه‌گزاران می‌توانند ضمن کسب سود در زمان‌ بروز حادثه‌ ناگوار، افراد وابسته‌ به‌ شخص‌ فوت شده و یا حادثه‌ دیده‌، نیازهای خانواده‌ خود را رفع کنند. به علاوه، سرمایه‌گذاران با خرید بیمه عمر از مزایای‌ این‌ حرکت اقتصادی‌ بهره‌مند می‌شوند.

  • سرمایه گذاری در بورس


سرمایه‌گذاری در بورس

حالا که تب و تاب بورس در ایران بالا گرفته است، همه از سودهای آن صحبت می کنند. قیمت سهام بورس به سیاست‌های مالی دولت و سراسر جهان وابسته است. این تاثیرپذیری نوسان‌های زیادی را در این بازار سرمایه در پی داشته است. نوسان‌ها مرد جگرداری  می‌طلبند که به میدان مین‌گذاری شده بورس وارد شود. حتی افراد با تجربه و شرکت‌های سرمایه‌گذاری نیز گاهی با سقوط سهام شرکت‌ها و زیان روبه رو می‌شوند.

با دو مفهوم بیمه عمر یا سرمایه گذاری در بورس آشنا شدیم. حالا در ادامه این دو شیوه سرمایه‌گذاری را مقایسه می‌کنیم تا ببینیم کدام یک برای سرمایه‌گذاری بهتر است.

مزایای سرمایه‌گذاری در بورس

  اگر می‌خواهید پول عزیزتان را در بورس چاق و چله کنید، این بازار گزینه‌های مختلفی را پیش روی شما می‌‌گذارد: می‌توانید در معاملات آنلاین و لحظه‌ای بازارهای مختلف بورسی به خرید سهم پرداخته یا در صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت مشارکت داشته باشید.

اگر صبرتان به ایوب کنایه می‌زند و از طرف دیگر از درایت یوسف نبی برخوردارید، بازار بورس کارزار شماست. چون ممکن است امروز سهمی بخرید و فردا یا حتی دو ساعت دیگر با افت قیمت روبه رو شوید. شایعات و اخبار بر بورس تاثیرگذار است: اگر شما از قدرت تحلیل خوبی برخوردار نباشید، به راحتی آب خوردن پولی که با زحمت به دست آورده‌اید، از کف می‌دهید . به عنوان مثال، مکانیسم ماشه در شهریور ۹۹ سبب افت قیمت شدیدی در بازار بورس شد. دوست ما که می‌خواست با سرمایه خود در بورس یک نمایندگی بیمه به راه بیاندازد، بر اثر این اتفاق سیاسی نه تنها کل سرمایه خود را از دست داد، بلکه زیان عظیمی نیز تجربه کرد. پس یادتان باشد که از هول حلیم – سود کلان- داخل دیگ بورس نیفتید. بازی بورس سرشکستنک هم دارد.

ولی اگر از دو امتیاز صبر و درایت برخوردارید، احتمالا از مزایای بورس بهره‌ها برده‌اید:

برخورداری از حمایت قانونی در بازار بورس

درست است که سود و زیان بازار بورس به قدرت تحلیل و شم مالی و تیزهوشی شما بستگی دارد، ولی این بازار سرمایه‌ای، بازاری قانونی است و معاملات  زیر نظر سازمان بورس انجام می‌شود. سازمان بورس از هرگونه تخلف افراد حقیقی و شرکت ها جلوگیری می‌کند. در عین حال، در قبال زیان‌های سهامداران جوابگو نیست. زیان‌هایی که ناشی از تحلیل و خرید و فروش‌های اشتباه سهامداران باشد.

کسب سود در بازار بورس

سود حاصل از خرید و فروش سهام از دو طریق کسب می‌شود:

  • سود نقدی که از مشارکت با شرکت مربوطه
  • سود افزایش قیمت سهام

قابلیت نقدشوندگی سریع سرمایه

 امکان دسترسی سریع به سرمایه در بورس مقدور است؛ چون خرید و فروش سهام، رویه اداری خاصی ندارد و بعد از ثبت نام در بورس و دریافت کد بورسی، فقط یک برگه سهام است که خرید و فروش می‌شود. در صورت انتخاب صحیح از قدرت نقد شوندگی بالایی برخوردار است.


حفظ سرمایه در برابر تورم از طریق سرمایه‌گذاری در بورس

در سال‌های اخیر که تورم در ایران از ۴۰% نیز رد شده‌است، نگه‌داری پول به صورت اسکناس و نقد، معقول به نظر نمی‌رسد. بهتر است اقلا جهت حفظ ارزش مال و اموال، آن را در زمینه‌های اقتصادی مختلف سرمایه‌گذاری کرد. اگر این سرمایه‌گذاری با آگاهی و دوراندیشی همراه باشد، ارزش داراییتان را حفظ کرده‌اید. وقتی سهام بورسی می‌خریم، ما نیز به همان نسبت سهام خود در دارایی شرکت سهیم می‌شویم. با توجه به این‌که ارزش دارایی شرکت‌ها در تورم افزایش خواهد یافت، ارزش سهام‌مان نیز بالاتر می‌رود.

امکان سرمایه‌گذاری در بورس با توجه به میزان وسع مالی شخص

هر فرد می‌تواند با هر میزان سرمایه، هرچند اندک، به بازار بورس وارد شود. از آن‌جا که هرچقدر پول بدهی، همان‌قدر آش می‌خوری، با توجه به میزان سرمایه‌گذاری، فرد می‌تواند سود مالی بدست آورد.

عدم وجود محدودیت زمانی و مکانی برای سرمایه‌گذاری در بورس

  برای سرمایه‌گذاری در بورس، فقط پول، یک دستگاه کامپیوتر، گوشی تلفن هوشمند، برق و اینترنت نیاز دارید نه بیشتر. با این امکانات، در هر ساعت شبانه روز و در هر جا می‌توانید به پلتفرم‌های معاملاتی مختلف برای بورس روی گوشی، لپ تاپ یا کامپیوتر خانگی وصل شده و به خرید و فروش سهام خود بپردازید.

شکوفایی اقتصاد کشور

با قطره قطره سرمایه هر یک از سرمایه‌گذاران در بورس، منابع مالی گسترش فعالیت‌های بنگاه‌های اقتصادی تامین می‌شود؛ در نتیجه، رشد تولید و اشتغال‌زایی و رونق کسب‌وکارها  و رشد کشور را در پی خواهد داشت.

امنیت و شفافیت سرمایه‌گذاری:

از آن‌جا که همه کسانی که سرمایه خود را در بورس وارد می‌کنند، سهامدار شرکت‌ها محسوب می‌شوند، شرکت‌های سرمایه‌پذیر ملزم به انتشار اطلاعات مالی و برنامه‌های خود هستند.

افراد سهامدار به اندازه سهم خود مالک شرکت محسوب می‌شوند. آن‌ها در تصمیم‌گیری درباره نحوه انتخاب مدیران شرکت و تصمیم‌های مهم شرکتی نقش خواهند داشت.

  • فرق بیمه عمر و سرمایه گذاری در بورس


مزایای سرمایه‌گذاری در بیمه عمر

کسب سود قطعی سرمایه‌گذاری بیمه عمر

تیر بیمه عمر شما به دو هدف سودآور  می‌خورد و می‌توانید از سود تضمینی بیمه مرکزی و سود مشارکت در منافع حق‌بیمه های سرمایه‌گذاری شده در حوزه‌های مختلف بهره‌مند شوید.

برخورداری از حمایت قانونی بیمه مرکزی

فراد برای خرید بیمه عمر از ورشکستگی شرکت‌های بیمه‌ای می‌‌ترسند. ولی ترس در این حوزه جایی ندارد؛ زیرا شرکت بیمه مرکزی از همه حساب‌های بیمه عمر حمایت می‌کند. بیمه مرکزی تعهدات مالی را در قبال بیمه‌گزاران در صورت انحلال یا ورشکستگی شرکت‌های بیمه‌ای عملی خواهد ساخت.

برخورداری از پوشش‌های بیمه‌ عمر

با خرید بیمه عمر، نه تنها پول خود را برای آینده سرمایه‌گذاری می‌کنید؛ بلکه در کنار این مزیت، می‌توانید از پوشش‌های بیمه‌ای نظیر پوشش بیماری‌های خاص، پوشش فوت و نقص عضو و از کارافتادگی، پوشش تکمیلی هزینه‌های پزشکی و …. برخوردار شوید.

برخورداری از تسهیلات و وام بیمه عمر

بعد از دوسال از سرمایه‌گذاری بیمه عمر، وام به میزان ۹۰% سپرده اندوخته به شما بدون نیاز به ضامن قابل پرداخت است.

حال که سرمایه‌گذاری بیمه عمر و بورس را تعریف کرده و مزایای هر یک را مطرح کردیم، به تفاوت‌های این دو شیوه سرمایه‌گذاری می‌پردازیم:

فرق بیمه عمر و سرمایه‌گذاری بورس

  • در بازار بورس، در هنگام ورشکستگی شما، سرمایه‌تان از طرف هیچ ارگان دولتی تضمین نمی‌شود. یعنی احتمال دارد شما به جای کباب خوردن، کباب هم بشوید. ولی در بیمه عمر، در هر صورت، شما از حمایت سازمان قوی بیمه مرکزی در هر حالتی برخوردارید و خیالتان بابت از بین نرفتن سرمایه‌تان راحت است.
  • سود سرمایه‌گذاری در بورس نیز همانند سرمایه اولیه قطعی نیست. امکان سود و زیان شما در سودای بورس برابر است و با علم و کسب آگاهی در زمینه بورس می‌توانید این ریسک را کاهش دهید. هرگز احتمال زیان به صفر نمی‌رسد و با بازی عدم قطعیت ها مواجه‌اید. در مقایسه با این سرمایه‌گذاری، سود بیمه عمر قطعی و مشخص از دو منبع سود مشارکت و سود مرکب تامین می‌شود.

بیمه عمر یا سرمایه گذاری در بورس؟ انتخاب کنید

  • اگر روحیه صبور و حوصله سروکله زدن با ارقام و آمار و تحلیل ها و وقت کافی را دارید و می‌توانید ساعت‌ها پشت سیستم کامپیوتر، نمودارها و اعداد و ارقام را زیرورو کنید، سرمایه‌گذاری در بورس گزینه خوبی برای شما خواهد بود. اگر می خواهید از سرمایه‌گذاری قطعی بدون هرگونه وقت گذاشتن اضافی برخوردار شوید، گزینه بیمه عمر روی میز است.
  • سرمایه‌گذاری موفق در بورس گاهی به اطلاعات موثق و سیگنال‌های مالی نیازمند است که دریافت آن‌ها علاوه بر قدرت تجزیه و تحلیل، گاهی رانت اطلاعاتی می‌طلبد. در مورد سرمایه‌گذاری بیمه عمر نیازی به رانت و راه‌های غیرقانونی نیست.
  • بیمه عمر یا سرمایه گذاری در بورس

بیمه عمر یا سرمایه‌گذاری در بورس؟ کدام بهتر است؟

اگر به این سوال فکر می کنید :” بیمه عمر یا سرمایه‌گذاری در بورس؟” باید دقت کنید که بورس از نظر سرمایه‌گذاری یک حوزه پرریسک و پرسود است که به اطلاعات علمی و مهارت در زمینه تحلیل  و سرمایه گذاری  نیاز دارد ولی بیمه عمر چندان به قانون احتمالات وابسته نیست. هر یک از حوزه‌های یادشده از مزایای خاصی برخوردارند.


با این همه، سرمایه‌گذاران بزرگ همچون وارن بافت  به حکم عقل سلیم گفته اند، “‌تمام تخم مرغ‌های خود را در یک سبد نگذاریم” پس بهترین پیشنهاد به شما این است که برای افزایش قدرت ریسک پذیری خود، علاوه بر سرمایه گذاری در بورس، بخشی از سرمایه خود را به بیمه عمر اختصاص دهید تا با خیالی راحت‌تر رشد مالی خود را تداوم بخشید. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر درباره بیمه عمر می توانید این جا کلیک کنید.


کلیه حقوق این سایت متعق به نمایندگی 2057 بیمه میهن می باشد